En vigtig pointe i forhold til ovenstående er, at havnen ikke må isolere sig fra byen. Ved at give noget tilbage til byen i form af økonomisk støtte og diversificering kan havnene hjælpe med at skabe en mere robust lokaløko- nomi og reducere afhængigheden af traditionelle og ofte sårbare sektorer. Selvom mange havneaktiviteter bidrager til den grønne omstilling, blandt andet fordi transport over vand forurener mindre end på land og i luften, ændrer det ikke ved, at havnene lokalt også bi- drager til forurening. Derudover medfører havnene støj, trafikale udfordringer og andre gener for deres naboer.
Netop på grund af den historisk set reducerede kobling mellem by og havn, som fremgår af analyserne af de syv havnebyer, er det særligt vigtigt, at havnen er bevidst om nødvendigheden af at give noget tilbage til byen og kompensere for de gener, dens aktiviteter kan medfø- re. Havnen bør give noget tilbage til byen ved at være et tilgængeligt og attraktivt område for både lokale og besøgende, hvilket der er flere gode eksempler på i un- dersøgelsen.
I Helsingør har der over mange år været arbejdet aktivt på at tilpasse havnen til nutidens behov og efterspørg- sel. Havnen i Helsingør fungerer nu i højere grad som et rekreativt område og kulturelt knudepunkt, hvilket har bidraget til at bevare en positiv relation mellem havnen og lokalbefolkningen.
Også i Hirtshals og Esbjerg har man i forskellig grad haft fokus på at skabe fysiske forbindelser og rekreative om- råder, der gør havnen til et levende sted for kulturelle, so- ciale og rekreative aktiviteter. Eksempelvis har Hirtshals Havn åbnet op for flere bymæssige aktiviteter, herunder en café, side om side med traditionelle havneaktiviteter – et tiltag, der har vist sig stor opbakning til og succes omkring. Dette bidrag fra havnen hjælper med at styrke byens sammenhængskraft og identitet. For at sikre gode fremtidige relationer mellem havnebyen som ’transitby’ og som ’leveby’ kan havnene med fordel bidrage til lokalsamfundet ved at understøtte sociale initiativer, ud- dannelse og kulturelle aktiviteter.
I byer som Hanstholm og Gedser er der blandt både indbyggere og lokale aktører et ønske om, at havnene skal deltage mere aktivt i lokalsamfundets udvikling ved at skabe muligheder for unge og forbedre bylivskvali- teten. Dette kan generelt også inkludere investeringer i uddannelsesinstitutioner, ungdomscentre og kulturelle tilbud, der gavner hele byens befolkning og gør byen mere attraktiv som både et bosted, et arbejdssted og en destination.