Havn og by
Det metodiske indblik

Havn og by
Det metodiske indblik

[...] steder er ikke så fastlåste, men indlejret i komplekse netværk, der skal undersøges... De kan være dynamiske – steder i bevægelse... Vi kan derfor sige, at steder er som skibe, der bevæger sig rundt og ikke er fast forankret ét sted. Steder rejser således, langsomt eller hurtigt, over større eller kortere afstande, inden for netværk af menneskelige og ikke-menneskelige aktører. Sådanne hybride systemer, der betinget producerer distinkte steder, skal undersøges gennem metoder, der kortlægger, dokumenterer, overvåger og sammenstiller steder i bevægelse...
Vores forskningsprojekts metodiske tilgang er funderet i en relationel og mobilitetsteoretisk forståelsesramme af havnebyen, som blev opstillet i det forudgående kapitel. For at kunne indsamle og analysere empiri, som med udgangspunkt heri kan belyse de mange forskellige forbindelser, mobiliteter og stedlige forhold, der er definerende for den enkelte havneby, er det nødvendigt med et forskningsdesign, som kombinerer og mikser forskellige metodiske traditioner og trækker på forskellige mobile metoder (Jensen et al., 2020).
Med forskningsprojektet studerer vi by-havn-relationerne i syv forskellige danske havnebyer: Esbjerg, Gedser, Grenaa, Hanstholm, Helsingør, Hirtshals og Rødbyhavn. I dette kapitel kommer vi nærmere ind på den strategiske udvælgelse af netop disse havnebyer samt det forskningsdesign og de konkrete metoder, som vi har anvendt.