Havnebyen Rødbyhavn
Rødbyhavn er en dansk havneby beliggende i Region Sjælland på Lollands sydkyst, og er en del af Lolland Kommune, hvor den nuværende borgmester er Holger Schou Rasmussen (S).
Lolland er blot én af seks fastbeboede øer i Danmark, og kommunen har den næst længste kyst i Danmark på 344,4 km kyst (Lolland Kommune 2021). Rødbyhavn er beliggende ud til Østersøen, tæt på naturskønne områder, badestrande, sommerhusområder og det sydlollandske dige. Turismecenter i Lolland Kommune, Rødbyhavn, er som antydet et kendt turistmål, hvor attraktionerne blandt andet er Lalandia samt kystkultur- og natur, som foruden at agere turistmål ligeledes er samlingspunkter for de lokale. Havnebyen rummer dertil primært rolige villakvarterer, byhuse og lejlighedsblokke i grønne områder, og fælles for disse er, at de alle er beliggende tæt på havet (Lolland Kommune u.d.a). Rødbyhavn ligger i tilknytning til trafikforbindelserne på nord-syd aksen (Lolland Kommune 2021), og den nære tilknytning til trafikforbindelserne skyldes nærheden til E47-motorvejskorridoren og jernbaneforbindelse til København. Færgeforbindelsen til Puttgarten, der ligeledes forefindes i Rødbyhavn, medvirker til at byen er forbundet med Tyskland og resten af Europa. Den forbindelse opgraderes til en fast Femern-forbindelse, hvis anlæg er påbegyndt (Lolland Kommune 2017). Dermed bidrager Rødbyhavn til, at Lolland Kommune generelt er en god pendlerkommune, da der er hurtige forbindelser til Tyskland, Fyn, Sjælland og København (Lolland Kommune u.d.c). Rødbyhavn blev anlagt i 1912 og netop forbindelsen til Tyskland og de medfølgende grænsebysfunktioner var formålet med planlægningen af Rødbyhavn (Lolland Kommune 2017).
Anlæggelsen af Rødbyhavn blev foretaget af staten med henblik på at skabe en havneby for Rødby. Erhvervsmæssigt har havnebyen i høj grad blandt andet været præget af statens arbejdspladser på færger, tolden, jernbanen samt skibsværft og fiskefabrik (Lolland Kommune 2017). Byens status som havneby afspejler sig også ved, at Lolland Kommune beskriver Rødbyhavn som ‘Byen ved havnen’, hvilket antyder, at havnen i høj grad er en væsentlig del af byens identitet. Dette kommer blandt andet til udtryk ved, at der på havnen i byen er der masser af liv fra både fiskere og fragtskibe, der lander fangsten og gods (Lolland Kommune u.d.a). I dag er der Rødbyhavn Trafikhavn i byen, som er en industri- og trafikhavn, der er centralt placeret i forhold til at skabe forbindelse mellem Nordtyskland samt derigennem resten af Europa og Danmark samt hele Skandinavien (Lolland Havne u.d.). Dertil består havnen også af to bådeværfter og en mindre lystbådehavn (Lolland Kommune u.d.a).


Fra overfartsby til Femern-forbindelse
Rødbyhavn blev grundlagt i 1912 som en havneby for Rødby. Byen Rødby, der ligger omkring 5 kilometer fra kysten, har rødder, der går tilbage til 1200-tallet, hvor den fungerede som et vigtigt overfartssted til flere tyske byer.
I løbet af middelalderen voksede byens betydning som handelssted, men på grund af tilsanding af de eksisterende havneområder begyndte man i midten af 1800-tallet at planlægge anlæggelsen af en ny havn tættere på kysten. I 1800-tallet oplevede Danmark en omfattende industrialisering, som også påvirkede Rødby-området. Byens strategiske beliggenhed tæt på Tyskland gjorde den til en naturlig kandidat for udviklingen af en ny havn. En jernbaneforbindelse til Rødby blev etableret i 1874 med det formål at øge trafikken til og fra Tyskland. Dette var en del af en større plan om at forbedre transportforbindelserne mellem København og Hamborg. Mobiliteten kom således tidligt til at spille en definerende rolle for stedet.
Byen Rødbyhavn blev officielt grundlagt i 1912 med etableringen af en havn, der hurtigt blev en central del af regionens infrastruktur som forbindelsesled til Tyskland. Havnen omfattede foruden handels- og færgetrafik også fiskeri. Planlægningen og udviklingen af havnen var drevet af statslige interesser, og der blev anlagt infrastruktur som jernbaner og færgeforbindelser for at støtte havnens vækst. I første halvdel af 1900-tallet blev Rødbyhavn derfor en vigtig trafik- og industrihavn. Der blev anlagt flere faciliteter for at understøtte fiskeri, skibsfart og senere også færgetrafik. Havnen blev et knudepunkt for både gods- og passagertrafik mellem Danmark og Tyskland. Derudover blev der bygget boliger og bymæssig infrastruktur for at støtte den voksende befolkning, som kom til byen for at arbejde i de forskellige havnerelaterede industrier.
I nyere tid har Rødbyhavn stået over for udfordringer som følge af ændrede transportbehov og den stigende betydning af miljømæssige hensyn. Dog har havnens strategiske beliggenhed fortsat været en styrke, især med planerne om Femern-forbindelsen, som forventes at have en stor indvirkning på både byen og havnens fremtidige udvikling. Denne faste forbindelse til Tyskland vil yderligere styrke Rødbyhavns position som et centralt transportknudepunkt i Europa. Det historiske overblik i rapporten viser på den måde, hvordan Rødbyhavn har udviklet sig fra et lille fiskerleje til en central havneby med stor mobilitetsstrategisk betydning. Byens historie er præget af kontinuerlig udvikling og tilpasning til skiftende transportbehov, hvilket har gjort den til en vigtig aktør i både national og international handel og transport. Rødbyhavns fremtidige rolle som del af Femern-forbindelsen understreger byens vedvarende betydning i regionen.

Fremtidig netværksby mellem Rødby, Holeby og Rødbyhavn
Analysen af kommuneplaner mv. for Rødbyhavn viser, at byen er udpeget som en central del af et større udviklingsområde, der også omfatter Rødby og Holeby.
Kommuneplanen fastslår, at disse byer vil blive betragtet som et sammenhængende byområde, men med hver deres funktion: Rødby som boligby, Holeby som erhvervsby og Rødbyhavn som turistby. Dette område vil blive knyttet sammen af den nye togstation øst for Rødby og tilhørende motorvejsafkørsel, hvilket forventes at skabe synergieffekter i den samlede byudvikling af netværksbyen.
Rødbyhavn er således identificeret som et nøgleområde for turisme, hvor kommunen ønsker at fortsætte og intensivere turismeudviklingen. Der er planer om at udnytte Rødbyhavns beliggenhed ved kysten og nærheden til Tyskland til at tiltrække turister, ikke kun gennem Lalandia, men også gennem udvidede tilbud inden for sommerhusområder, konferencemuligheder og rekreative aktiviteter som vandsport. Samtidig er der forventninger om, at Femern-forbindelsen vil styrke Rødbyhavns rolle som erhvervshavn og tiltrække transport- og logistikvirksomheder. Et centralt tema i kommuneplanen er derfor behovet for at sikre god tilgængelighed til og fra Rødbyhavn, især når Femern-forbindelsen står færdig. Der arbejdes med planer for nye lokalveje, busforbindelser og cykelstier, der skal sikre, at Rødbyhavn forbliver godt forbundet med det øvrige Lolland og med Tyskland. Der udtrykkes i kommuneplanen bekymringer for, at byen kan risikere at blive afkoblet, hvis der ikke sikres en tilstrækkelig tilgængelighed. Kommuneplanen lægger særligt vægt på at forbedre sammenhængen mellem byen og havnen samt forskønne byen for at gøre den mere attraktiv for både borgere og turister. Dette omfatter områdefornyelse, der fokuserer på byens hovedgade og forbindelsen til havnen og kysten, samt udvikling af nye byrum. Der er en tydelig erkendelse af, at byens rolle som en dynamo for turisme kan understøtte en mere bæredygtig udvikling, der også tiltrækker nye beboere.
Kommuneplanperspektivet på Rødbyhavn understreger på den måde byens centrale rolle i Lolland Kommunes fremtidige udvikling, især som turistcenter og som en vigtig del af det større byudviklingsområde, der vil drage fordel af Femern-forbindelsen. Der lægges stor vægt på at forbedre infrastrukturen, fremme turismen og sikre, at byen forbliver en attraktiv destination for både erhvervsliv og turister. Analysen peger dog også på, at der med kommunens fokus på at gøre Rødbyhavn til turistby, kan stilles spørgsmålstegn ved Rødbyhavn Havns rolle efter færdiggørelsen af Femern-forbindelsen, og hvorvidt havnen herefter udelukkende bliver rekreativ og fritidshavn, eller om der fortsat skal være erhvervshavnsfunktioner såsom godstransport. Der bør på den baggrund arbejdes for at sikre en balance mellem erhverv og livskvalitet for byens borgere.


Tro på fremtiden
Befolkningsundersøgelsen i Rødbyhavn giver et dybdegående indblik i, hvordan byens borgere og andre med tilknytning til området opfatter deres by og havn.
Undersøgelsen involverede 130 deltagere, primært mellem 40 og 69 år, og med en forholdsvis høj uddannelsesgrad i forhold til det generelle niveau i området.
Næsten halvdelen af de adspurgte fremhæver naturen som en af de vigtigste kvaliteter ved Rødbyhavn. Byens nærhed til naturlige omgivelser, såsom kysten og de åbne landskaber, værdsættes højt af de lokale. Mange deltagere peger på fællesskabet, sammenholdet og det nære miljø i Rødbyhavn som noget særligt positivt. De værdsætter, at de har familie og venner tæt på, og at byen tilbyder en tryg og tæt lokal atmosfære. Flere respondenter nævner, at de ser et stort potentiale for byens fremtidige udvikling, især i lyset af den kommende Femern-forbindelse. Der er håb om, at denne forbindelse kan skabe nye muligheder for økonomisk vækst og forbedre byens infrastruktur.
En betydelig andel af de adspurgte mener, at byen er i forfald. De nævner manglen på handelsliv og byliv som en central udfordring. Der er også en følelse af, at byen ikke modtager tilstrækkelig politisk opmærksomhed og investeringer fra kommunen, hvilket hæmmer udviklingen. Flere deltagere udtrykker utilfredshed med nedlæggelsen af vigtige offentlige tjenester, såsom skolen og togforbindelser. Dette opfattes som et tilbageskridt for byen og en barriere for at tiltrække nye beboere. Der er et ønske om flere aktiviteter i byen samt en bedre havneinfrastruktur, der kan skabe mere liv i området. Mange peger på behovet for flere butikker, restauranter og rekreative faciliteter, der kan gøre byen mere attraktiv både for lokale og besøgende.
Over halvdelen af de lokale beboere som deltog i undersøgelsen, ser Rødbyhavn Havn som et sted i udvikling, mens en mindre andel mener, at havnen er i stilstand eller tilbagegang. Der er dog en generel opfattelse af, at havnen har potentiale til at blive et mere integreret og levende område af byen. En betydelig andel af respondenterne føler dog, at havnen er adskilt fra Rødbyhavn by, både fysisk og funktionelt. Der er en oplevelse af, at havnen ikke bidrager tilstrækkeligt til bylivet, hvilket skaber en vis afstand mellem de to områder.
Befolkningsundersøgelsen viser derfor en blanding af optimisme og bekymring blandt Rødbyhavns borgere. Mens de værdsætter byens naturlige omgivelser og stærke lokalsamfund, er der også en klar opfattelse af, at byen står over for betydelige udfordringer med hensyn til forfald, manglende investeringer og infrastruktur. Der er et stærkt ønske om forbedringer, især i relation til byens offentlige tjenester, handelsliv og havnens integration med byen.





Et gennemfartssted for mange rejsende
Rejsevaneundersøgelsen giver et indblik i, hvordan byen og havnen opfattes af de mange rejsende, der passerer igennem området.
De typiske rejsende gennem Rødbyhavn er ofte ressourcestærke og mobile personer, typisk mellem 40 og 59 år, der rejser sammen med familien. Mange af dem har en mellemlang eller lang videregående uddannelse og rejser regelmæssigt internationalt.
De gennemrejsende opfatter primært Rødbyhavn som et transitsted, især for de mange, der benytter færgeforbindelsen til og fra Tyskland. Byen er mest kendt for sin funktion som en havneby, og mange rejsende forbinder stedet med færger og transit, snarere end med en egentlig destination. Dette understreger, at Rødbyhavn ofte opleves som en del af en rejse mod andre mål, snarere end som en attraktion i sig selv.
Blandt de rejsende, der har besøgt Rødbyhavn by, er der en blandet opfattelse af stedet. Omkring 58% af de rejsende, der har besøgt byen, beskriver oplevelsen som positiv, hvor de bemærker byen som rolig og lille. Dog er der også en betydelig andel, omkring 21%, der finder byen kedelig og uden særlige aktiviteter, og nogle beskriver den endda som en ”spøgelsesby”. Undersøgelsen viser således, at næsten halvdelen af de rejsende finder det usandsynligt, at de vil besøge Rødbyhavn i fremtiden. Dog angiver 40% af de rejsende, at de sandsynligvis ville overveje et besøg, især hvis de har været i byen før. Dette tyder på, at byens anseelse kan stige blandt dem, der tidligere har oplevet den.
Rejsevaneundersøgelsen viser samlet set, at Rødbyhavn primært opfattes som et transitsted, og byen har en blandet tiltrækningskraft blandt rejsende. Mens nogle finder byen fredelig og charmerende, ser andre den som kedelig og uden aktiviteter. Dette kunne indikere at der i fremtiden er behov for at styrke byens tiltrækningskraft, eventuelt ved at udvikle de naturlige og rekreative ressourcer, som kunne appellere til en bredere gruppe af besøgende.



Skiltning
Der er meget skiltning ved vejene, men der mangler anvisninger mod centrum, bl.a. når man ankommer til Rødbyhavn ad motorvejen eller som her forenden af Vestre Allé. Ud fra disse skilte får man indtrykket af at Lalandia og Femern A/S Exhibition Centre er det, der er værd at besøge i byen. Derudover skiltes der mod andre byer. Der skiltes dog mod Havnegade, men som turist og udefrakommende ved man ikke, at Havnegade er det centrale butiks- og caféstrøg. Der kan derfor med fordel skiltes mere informativt mod bymidten.

Trafikhavnen
Når man går over Diget fra Havnegade ned mod trafikhavnen ser området ret aflukket ud som fodgænger. Der holder parkerede biler og både til højre og venstre ses en lukket gitterport.

Svag forbindelse mellem havnen og byens centrum
Feltobservationerne i Rødbyhavn giver en detaljeret indsigt i byens fysiske strukturer og deres indflydelse på byens oplevelse og funktion.
Denne del af undersøgelsen viser, at Rødbyhavn har en udfordring med hensyn til skiltning og tilgængelighed, især når det gælder vejledning mod byens centrum. Mange skilte fokuserer på Lalandia og Femern A/S Exhibition Centre som de primære attraktioner, hvilket kan give indtrykket af, at der ikke er meget andet at opleve i byen. Dette kan være forvirrende for besøgende, der ikke er bekendt med området, da centrum og andre vigtige dele af byen ikke er godt skiltet. Byens centrale strøg, Havnegade, er præget af en vis ensartethed med bygninger i en eller to etager, hovedsageligt i røde mursten eller gult puds. Flere bygninger i dette område fremstår nedslidte, og der er mange tomme butikslokaler, hvilket bidrager til et indtryk af forfald. Dog er der også eksempler på forsøg på at give gaden et visuelt løft, f.eks. gennem beplantning og træer langs gaden.
En af de mest markante observationer er den svage forbindelse mellem byen og havnen. Trafikhavnen er ikke synlig fra byens centrum, og diger samt beplantning skaber en fysisk og visuel barriere, der skærmer både udsigt og lyd fra havet. Dette gør, at man som besøgende ikke umiddelbart oplever Rødbyhavn som en havneby, når man befinder sig i byen. For besøgende, der ankommer til fods via færgen, er der også en manglende sammenhæng i den måde, byen modtager dem på. Der mangler tydelig skiltning, der kunne lede dem fra færgen ind til byens centrum. Desuden er der barrierer i form af omfartsveje og tung trafik, som yderligere forstærker adskillelsen mellem havn og by.
Feltobservationerne i Rødbyhavn viser samlet set, at byen har flere udfordringer i forhold til sin fysiske struktur og tilgængelighed, hvilket påvirker både lokale og besøgendes oplevelse af stedet. Skiltningen og gaderummene kunne derfor med fordel forbedres for bedre at integrere havnen og byen, ligesom en forskønnelse af byens centrale områder vil kunne gøre Rødbyhavn mere attraktiv og sammenhængende for både lokale og besøgende.
Færgens ankomsthal
Gangbroen fra færgens ankomsthal til Rødbyhavn By forbinder færgens fodgængere med byen, men der er ingen skiltning herom. For kørestolsbrugere og andre gangbesværede er det yderligere vanskeligt at komme fra stationen og færgens ankomsthal ind til byen til fods, da man skal hen over færgearealet, hvor der kun er trapper. Vejen rundt om færgearealet er ikke udpræget fodgænger venligt, da der her ikke er fortov.

Landskabet uden for Rødbyhavn
Landskabet uden for byen rummer særpræget natur med sjældne planter. Der er traditionelle informationstavler, flere af ældre dato, i byen og langs diget med info omkring naturoplevelser, men der kan med fordel arbejdes på mere synliggørelse og sammenhæng mellem by og landskab, for at øge attraktionen.

Behovet for en klar og detaljeret strategi
Aktøranalysen i Rødbyhavn giver en omfattende indsigt i de forskellige interessenters perspektiver på byens udvikling og fremtid, især i lyset af den kommende Femern-forbindelse.
Aktøranalysen involverer en række lokale interessenter, herunder kommunale embedsmænd, erhvervsledere, repræsentanter fra Lalandia og Scandlines, samt lokale borgere og erhvervsforeninger. Hver af disse aktører har forskellige interesser og perspektiver på, hvordan Rødbyhavn skal udvikle sig. Der er en fælles forståelse af, at Femern-forbindelsen vil være en afgørende faktor for byens fremtidige udvikling, men der er også bekymringer omkring, hvordan byen kan opretholde sin identitet og relevans efter forbindelsens færdiggørelse.
En af de største udfordringer, som aktørerne ser, er risikoen for, at Rødbyhavn kan blive et gennemfartsområde snarere end en destination i sig selv. Dette kan føre til en situation, hvor byen mister sin dynamik og blot fungerer som en transitstation for rejsende på vej mod mere attraktive destinationer. Derfor er der et stort fokus på at udvikle en strategi, der sikrer, at byen forbliver attraktiv både som boligområde og som turistdestination.
Femern-forbindelsen betragtes som en katalysator for økonomisk vækst og udvikling i Rødbyhavn. Byggeriet har allerede ført til en stigning i bosætning og handelsaktivitet, da arbejderne på projektet har behov for lokale faciliteter. Dog er der bekymringer om, hvorvidt byen vil kunne opretholde denne vækst efter projektets færdiggørelse, og hvilke erhvervs- og turismeaktiviteter, der skal dominere i fremtiden.
Aktørerne efterspørger en klar og detaljeret strategi for, hvordan Rødbyhavn kan drage fordel af den øgede tilgængelighed og synlighed, som Femern-forbindelsen vil medføre. Der er behov for at kortlægge og kommunikere fremtidige jobmuligheder, især inden for drift, service og vedligeholdelse af tunnelen. Derudover er der et stigende fokus på at styrke turismen i området, især ved at udvikle Rødbyhavn som et centrum for rekreative og turistrelaterede aktiviteter.