Havn og by
Anbefaling 6: Udnyt turismepotentialerne

Havn og by
Anbefaling 6: Udnyt turismepotentialerne

Den sjette anbefaling sigter mod, at havnebyen udnytter de turismepotentialer, der knytter sig til den enkelte havn. Dette skal ikke erstatte havnens primære aktiviteter, men fungere som et supplement. En måde at gøre dette på er ved at udvikle havneområdet og byens infrastruktur, så det bliver mere indbydende for turister, der besøger havnens opland eller passerer igennem. Byens kulturelle og historiske arv kan fremhæves for at tiltrække turister og opmuntre dem til at blive længere. Derudover bør der investeres i turismeinfrastruktur for at gøre havnebyerne mere attraktive for besøgende, fx gennem forbedrede forbindelser mellem havnen og byens centrum samt udvikling af faciliteter, der gør havnens aktiviteter tilgængelige og interessante for turister, uden at det går ud over havnens kerneaktiviteter.
Læs mere
En anden vigtig pointe fra undersøgelsen er, at turisme og andre oplevelsesorienterede tiltag ofte er en relativt overset branche, når det kommer til havnene, hvis udvik- ling og vækst særligt har været båret frem af traditionelle havneerhverv i mange årtier, selv i områder som ellers tiltrækker turister. Havnebyer med færgehavne rummer et stort potentiale for at invitere flere gennemrejsende til at gøre ophold. Mange af konklusionerne understreger behovet for at forbedre faciliteter og infrastruktur for at gøre byerne mere attraktive for turister.
Byerne har også mulighed for at trække på deres kul- turelle og historiske arv for at tiltrække turister. Byer som Helsingør, Esbjerg, Hirtshals og Grenaa har i varierende omfang arbejdet på at udvikle (dele af) havneområder- ne som levende byrum, der indbyder til ophold. Denne integration kan gøre det lettere for gennemrejsende at bevæge sig fra havnen til byens øvrige attraktioner og altså lettere at vise, at byen kan tilbyde mere end blot at være et gennemrejsepunkt. Dog er der i alle byerne med færgehavne en udpræget tendens til, at vejføringer og skiltning leder de rejsende ud til de store hoved- og motorveje og kun giver få anvisninger til, hvordan man kan komme ind til den by og de lokale seværdigheder, der ligger nærmest færgelejet. Her kan forbedret skilt- ning og infrastruktur gøre det mere bekvemt for turister at udforske byen, hvilket øger chancerne for, at de vælger at gøre ophold og senere vender tilbage. Ved at frem- hæve lokale seværdigheder, museer og historiske steder, øges chancen for at byerne kan tiltrække turister, der er interesserede i kultur og historie, hvilket igen øger sand- synligheden for ophold og genbesøg.
Der er forskelle i, hvor udviklede byerne er med hensyn til turistattraktioner og faciliteter. Helsingør har et veletab- leret turisttilbud med attraktioner som Kronborg Slot og en veludviklet kulturhavn. På den anden side er byer som Gedser og Rødbyhavn i højere grad transitbyer uden samme niveau af turistfaciliteter, hvilket gør det mere udfordrende at få gennemrejsende til at gøre ophold. I nogle byer, såsom Helsingør og Grenaa, spiller turismen allerede en vigtig rolle i den lokale økonomi, hvilket har ført til større investeringer i turistinfrastruktur og -tilbud. I andre byer har fokus været mere på de traditionelle er- hverv som fiskeri og færgedrift, og turismen er endnu ikke lige så integreret i den lokale økonomiske strategi.
Undersøgelsen viser forskelle mellem de historiske købstæder og de nyere færgebyer, når det gælder mu- lighederne for at tiltrække og fastholde gennemrejsende turister. De historiske købstæder Helsingør og Grenaa har en naturlig fordel i deres kulturelle og historiske arv, hvilket gør det lettere for dem at tilbyde unikke og auten- tiske oplevelser, der motiverer turister til at opholde sig længere. Nyere byer som Rødbyhavn, der er bygget op omkring færgetrafik, mangler ofte disse historiske og kulturelle attraktioner og står derfor over for større udfordringer. For at udnytte potentialet i at få de ofte gennemrejsende turister til at stoppe og investere tid og ressourcer i den pågældende havneby, vil investeringer i udvikling af nye attraktioner, faciliteter og oplevelser, være helt centralt.
Et andet forhold, der på baggrund af de gennemførte analyser synes at have en vis betydning for havneby- ers mulighed for at tiltrække de gennemrejsende, er by- størrelsen. Bystørrelsen har betydning for en bys evne til at tiltrække gennemrejsende turister. Større byer som Helsingør og Esbjerg har generelt bedre forudsætninger for at tiltrække turister på grund af deres bredere udbud af kulturelle og kommercielle tilbud og større økonomi- ske kapacitet. For eksempel har Esbjerg, den største af de syv undersøgte byer, nogle fordele qua sin størrel- se. Byen er ikke kun en havneby, men også et regionalt center med et bredt udvalg af kulturelle, kommercielle og uddannelsesmæssige tilbud. Dette giver Esbjerg en fordel i forhold til at tiltrække både gennemrejsende tu- rister og længerevarende besøgende alene af den år- sag. Mindre byer som Gedser og Rødbyhavn har færre ressourcer og attraktioner og er ofte mere afhængige af deres rolle som færgehavne, hvilket kan gøre det svæ- rere at motivere gennemrejsende til at gøre ophold og vende tilbage.
Dog er det vigtigt at fremhæve, at både store og små byer kan forbedre deres tiltrækningskraft gennem strate- gisk udvikling, forbedring af infrastruktur og en øget ind- sats for at skabe oplevelser og aktiviteter, der appellerer til turister og giver dem en grund til at blive og genbe- søge byen.